
Verkkosivustojen ja sovellusten suunnittelu erinomaiseen käyttökokemukseen (UX) on paljon monimutkaisempaa kuin miltä näyttää. Luulisi, että sinun tarvitsee vain antaa heille se, mitä käyttäjät tarvitsevat, ja tehdä sen kanssa, mutta se ei ole totta. Käyttäjien tyytyväisyyden takaamiseksi on löydettävä tasapaino, ja se jää paitsi, jos teet jatkuvasti virheitä.
On tärkeää tietää, mitä virheitä ne ovat ja kuinka korjata ne paremman käyttökokemuksen saavuttamiseksi. Tässä on neljä yleisintä esimerkkiä ja yksinkertaista ratkaisua verkkosivustosi tai sovelluksesi asettelun parantamiseen:
Täyte sisältö pakottaaksesi sitoutumisen
Sisällön tarjoaminen on tapa, jolla houkuttelet käyttäjiä vierailemaan sivullasi, mutta et anna heille liikaa. Jos ne päätyvät vierimään loputtomien tekstiseinien läpi, ne todennäköisemmin pomppaavat, mikä alentaa tulosprosenttiasi. On houkuttelevaa tehdä tämä, koska verkkoanalytiikka kannustaa pidempään sitoutumiseen ja AI helpottaa sisällön luomista, mutta liikaa on huonoa käyttökokemusta.
Paras ratkaisu on tehdä kiinnostavaa ja laadukasta sisältöä. Jos haluat julkaista pitkiä artikkeleita, on parempi palkata sisällöntuottaja ja antaa heille kattava aihe kirjoittaa. Erottele se eri osiin, jotka keskittyvät aiheen eri näkökulmiin, jotta käyttäjän on pakko lukea ne läpi tai navigoida haluamaansa tietoon.
Vielä parempi ratkaisu on tehdä useita sisältöjä, jotka viittaavat toisiinsa. Luo toisiinsa linkittäviä sivuja, jotta sivustosi vierailijat houkutellaan, mutta myös rohkaistaan heitä siirtymään eri sivuille.
Sisällön estävät ponnahdusikkunat
Verkkosivustot on ansaittava rahallisesti, jotta ne voivat ylläpitää itseään julkisesti saatavilla olevana alustana. Useimmat sivustojen omistajat luottavat kuitenkin niin paljon mainontaan ja vuorovaikutusviljelyyn, että se antaa käyttäjille epämukavan kokemuksen. Suurimmat rikkojat ovat ponnahdusikkunamainokset tai toimintakehotukset (CTA), jotka estävät osan pääsivustosta.
Tämä kattaa sisällön, jota varten käyttäjä alun perin oli siellä. Vaikka kattaisit vain 30 % sisällöstä, se tuntuu silti vierailijalle ärsyttävältä. Tämä jättää negatiivisen vaikutelman alustaasi ja estää käyttäjiä tulemasta asiakkaiksi tai palaavista vierailijoista.
Paras ratkaisu on lopettaa se. Jos aiot lisätä mainoksia, tee siitä mahdollisimman vähemmän häiritsevä. Bannerimainokset ovat tarpeeksi hyviä, jotta käyttäjät voivat helposti sulkea.
Liian monta tai liian vähän vaihtoehtoja käyttöliittymässä
Luulisi, että kaikkien pikalinkkien antaminen käyttäjälle auttaisi, mutta se ei auta. Sillä on päinvastainen vaikutus, koska valintojen ylikuormittaminen on hämmentävää. Paras tapa välttää tämä skenaario on järjestää verkkosivustosi sivut.
Anna vierailijalle vain linkkejä, jotka vievät heidät verkkosivustoille ja että sivu sisältää luokitellun sisällön. Liian paljon on huonoa, mutta niin on liian vähän. Jos käyttäjät eivät voi navigoida verkkosivustollasi helppokäyttöisten painikkeiden avulla, se estää heitä näkemästä joitain sivujasi.
On verkkosivustoja, joiden osiot käyttäjät voivat vierailla vain Google-haun tai oikean URL-osoitteen avulla, mutta se on kiertotapa, ei ominaisuus.
Käyttäjillä tulee olla pikalinkit seuraaville sivuille:
- Kotisivu
- Tili
- Sisältö
- Palvelut
- Asiakastuki
Kaikki muu voi olla alaosasto kussakin niistä. Heille ei tarvitse omistaa pikalinkkiä, kun ne löytyvät asiaankuuluvalta verkkosivulta.
Rekisteröinnin pakottaminen, erityisesti maksuvaihtoehdoilla
Verkkosivustollesi ei voi päästä, jos vaadit kaikkien vierailijoiden rekisteröitymisen sisäänpääsyn yhteydessä. On vieläkin masentavampaa puuttua sen sisältöön, jos heidän on annettava tärkeitä tietoja, kuten luotto- tai maksukorttitietoja. Tämä on totta, vaikka se on ilmainen pääsy. Internetin käyttäjät kunnioittavat oikeuttaan yksityisyyteen aina, joten rekisteröityminen sellaiseen, jonka pitäisi olla vapaata, nostaa punaisia lippuja.
Jos haluat, että sivustosi ylipäänsä on vieraanvarainen, hylkää rekisteröinti- tai maksutapalinkityksen vaatimus. Anna vierailijoiden tutkia alustaasi ja nähdä, mitä tarjoat. Heidän tulee rekisteröityä vain, jos sinulla on palveluita, joita he tarvitsevat tai haluavat. Jopa AI työkalut, kuten ChatGPT, ovat vierailijoiden käytettävissä, mutta ne tarjoavat parempia ominaisuuksia tilinhaltijoille.