Anna Eriksson esittää Suomen ex-pääministeriä rohkeassa elokuvassa – ”Vain naiset voivat uudistaa elokuvataiteen”

Kirjoittajan kuva

By Lena

Trilogia saa päätösosansa syksyllä

Laulaja ja elokuvantekijä Anna Eriksson on jälleen luomassa jotakin ainutlaatuista. Hänen pitkäaikainen elokuvatrilogiansa M, W ja E saa syksyllä päätösosansa, kun E saa ensi-iltansa 26. syyskuuta 2025. Eriksson ei pelkästään näyttele pääosaa, vaan on myös käsikirjoittanut ja ohjannut elokuvan, jonka hän kuvailee tiedotteessaan olevan uuden ajan elokuvan huipentuma – rohkeaa, alitajuista ja feminiinistä ilmaisua.

”Vain naiset voivat uudistaa elokuvataiteen. E on siitä upea esimerkki”, Eriksson toteaa.

Päätösosa kertoo Suomen entisestä pääministeristä Eva Voglerista, joka aiheuttaa skandaalin Nobel-gaalassa ja katoaa sen jälkeen todellisuuden autiomaahan. Siellä hän kohtaa kaksoisolentonsa ja muita eksyneitä. Elokuva nivoutuu visuaalisesti vangitsevaksi ja alitajuntaa kutkuttelevaksi kokemukseksi, jossa autiomaa toimii jaettuna mielentilana – kuvastona yksinäisyydelle ja ihmisyyden äärirajoille.

Tuottajana toimii Ihode Management Ltd yhdessä Matti Pyykön kanssa, ja elokuvan levityksestä vastaa Pirkanmaan elokuvakeskus. Tiedotteen mukaan kyseessä on Erikssonin tähänastisen uran kunnianhimoisin ja henkilökohtaisin teos.

Laulajatähdestä itsenäiseksi elokuvantekijäksi

Anna Eriksson nousi suomalaisen viihdekansan tietoisuuteen jo 1990-luvun lopulla, kun hänen esikoisalbuminsa Anna Eriksson (1997) myi nopeasti kultaa. Hänet tunnettiin alkuvuosinaan erityisesti vahvasta äänestään ja sensuellista esiintymisestään. Hänen tunnetuimpia hittejään ovat muun muassa Jos mulla olisi sydän, Kaikista kasvoista ja Ilta yöhön kuljettaa.

Menestys toi mukanaan lukuisia Emma-palkintoja ja kultalevyjä, mutta Erikssonin luova mieli ei tyytynyt valtavirran muottiin. Hän vetäytyi vähitellen pois popin parista ja alkoi etsiä syvällisempää, kokeellisempaa ilmaisua. Tämä matka johti lopulta elokuvan pariin, jossa hän on tehnyt ainutlaatuisen uran täysin omilla ehdoillaan.

Hänen vuonna 2018 ensi-iltansa saanut elokuvadebyyttinsä M oli monelle katsojalle hämmentävä ja kiehtova kokemus. Se herätti kansainvälistä kiinnostusta ja palkittiin useilla festivaaleilla. Elokuva oli myös yksi harvoista suomalaisista elokuvista, jotka ovat olleet täysin yhden tekijän hallussa – Eriksson vastasi käytännössä kaikesta.

Tinkimätön taiteilija ja mystinen persoona

Anna Erikssonin taiteilijaminää on vaikea määritellä yksiselitteisesti. Hän on tunnettu siitä, että ei anna medioille juurikaan haastatteluja eikä osallistu julkkismaailman pyöritykseen. Julkisuuskuva rakentuu hänen taiteensa kautta, joka on aina arvoituksellista, monitasoista ja usein myös provokatiivista.

Eriksson ei ole kiinnostunut perinteisistä menestymisen mittareista. Hän luottaa intuitioon ja omiin visioihinsa. Tämä itsenäinen ja päättäväinen luonne tekee hänestä eräänlaisen suomalaisen kulttuuritaivaan mystikon – artistin, joka kulkee täysin omaa polkuaan, ilman kompromisseja.

Härän horoskooppimerkki näkyy hänen tavassaan työskennellä

Anna Eriksson syntyi 22. huhtikuuta 1977, mikä tekee hänestä horoskooppimerkiltään Härän. Härkä tunnetaan sinnikkäänä, päämäärätietoisena ja käytännönläheisenä tähtimerkkinä. Se ei loista äänekkäillä eleillä, vaan luottaa vakauteen, sisäiseen voimaan ja omaan näkemykseen.

Erikssonin ura on erinomainen esimerkki härkämäisestä sitkeydestä. Hän ei ole pelännyt luopua valtavirrasta ja suunnata kohti jotain täysin omaehtoista. Hänen teoksissaan näkyy myös Härän esteettinen silmä – erityisesti elokuvien visuaalinen maailma on harkittu ja vangitseva. Luonnonläheisyys, hiljaisuus ja fyysisyys ovat myös elementtejä, jotka toistuvat hänen tuotannossaan, aivan kuten Härän maailmassa.

Syksyn odotetuimpiin teoksiin kuuluva E on vahvasti Anna Erikssonin näköinen

Elokuva E ei ole pelkkä päätösosa – se on myös huipennus Anna Erikssonin taiteelliselle trilogialle, joka on rakentunut vuosien varrella. Kyseessä ei ole vain elokuva, vaan kokonaistaideteos, jonka jokainen osa on luotu intohimolla ja periksiantamattomuudella.

Anna Eriksson on osoittanut, ettei taiteen tarvitse olla selitettävää tai helposti lähestyttävää ollakseen vaikuttavaa. E lupaa katsojilleen kokemuksen, joka ei unohdu – aivan kuten Eriksson itsekin taiteilijana. Kannattaa varautua jo nyt kokemukseen, jota et hevillä unohda.



2 kommenttia artikkeliin ”Anna Eriksson esittää Suomen ex-pääministeriä rohkeassa elokuvassa – ”Vain naiset voivat uudistaa elokuvataiteen””

Vastaa