
Eilinen Euroviisujen finaali tarjosi jälleen kerran jännitystä ja kansainvälisen musiikkikentän värikkyyttä, kun 25 maata kilpaili Euroopan musiikkitapahtuman kirkkaimmasta kruunusta. Tänä vuonna Euroviisut järjestettiin Sveitsin Baselissa, ja tapahtumapaikkana toimi moderni St. Jakobshalle-areena, joka täyttyi ääriään myöten fanien innosta ja musiikin ilosta. Illan suurimmaksi tähdeksi nousi Itävallan Johannes ”JJ” Pietsch kappaleellaan Wasted Love, mutta myös Suomi ja Ruotsi tekivät vahvat ja mieleenpainuvat suoritukset.
Itävallan JJ hurmasi äänestäjät ja vei Euroopan ykköspaikan
Itävallan voitto oli monille yllätys mutta monille myös täysin ansaittu. JJ:n kappale Wasted Love oli voimakas yhdistelmä modernia poppia, sinfonisia elementtejä ja oopperalaulua. Esitys oli dramaattinen ja taiteellisesti viimeistelty: lavalla nähtiin mustavalkoisia elementtejä, savua, valoja ja vaikuttavaa tunnetta.
JJ – oikealta nimeltään Johannes Jakob Pietsch – on Itävallassa tunnettu lauluntekijä ja klassisen koulutuksen saanut tenori, joka onnistui yhdistämään taiteellisen kunnianhimon ja popmusiikin tehokkuuden. Lopputuloksena oli voitto sekä ammattilaisraadeilta että yleisöltä. JJ sai yhteensä 436 pistettä, jättäen toiseksi tulleen Israelin niukasti taakseen.
Kyseessä on Itävallan kolmas Euroviisuvoitto. Aiemmat voitot tulivat vuosina 1965 ja 2014, joista jälkimmäinen muistetaan erityisesti Conchita Wurstin legendaarisesta esityksestä. Nyt Itävalta saa jälleen kunnian isännöidä seuraavaa Euroviisua vuonna 2026.
Erika Vikman toi Suomen lavalle itsevarmuutta ja rohkeutta
Suomea tämän vuoden kilpailussa edusti Erika Vikman kappaleellaan Ich komme, joka herätti huomiota jo etukäteen rohkealla teemallaan ja visuaalisella toteutuksellaan. Esitys sisälsi neonvärejä, bondage-henkistä muotia, pyrotekniikkaa ja koreografian, joka sai yleisön hurraamaan.
Erika sai finaalissa yhteensä 196 pistettä ja sijoittui sijalle 11. Esitys sai erityistä kiitosta yleisöltä, vaikka tuomaripisteissä tulos jäi hieman vaisummaksi. Hänen kappaleensa käsitteli seksuaalista vapautumista ja omanarvontuntoa provokatiivisesti, mutta taidokkaasti.
Erika Vikmanin osallistuminen oli monella tavalla jatkumoa hänen aiemmalle menestykselleen Suomessa, erityisesti Cicciolina-hitin myötä. Euroviisuissa hän sai osoitettua, että suomalainen pop voi olla yhtä aikaa näyttävää, kantaa ottavaa ja tarttuvaa.
Ruotsin KAJ toi huumorin Euroviisulavalle ja ylsi kärkisijoille
Ruotsin edustaja, suomenruotsalainen trio KAJ, nousi kilpailun suurimpien yllättäjien joukkoon humoristisella esityksellään Bara bada bastu. Kappale yhdisti perinteisiä saunateemoja elektroniseen tanssimusiikkiin ja tarjosi lavalla löylyjä, lauteita ja höyryä – kirjaimellisesti.
KAJ:n esitys sai katsojat nauramaan ja laulamaan mukana. Koreografia oli täynnä hauskoja yksityiskohtia, ja visuaalisuus toi mieleen suomalais-ruotsalaiset kesämökkireissut. Ruotsi keräsi yhteensä 321 pistettä ja sijoittui kilpailussa neljänneksi.
Trion huumori ja persoonallisuus erottuivat edukseen kilpailussa, jossa usein panostetaan vakavaan ilmeeseen ja suurieleisiin balladeihin. KAJ:n menestys osoitti, että kepeys ja kansanomainen lähestyttävyys voivat viedä pitkälle.
Muiden maiden kohokohtia: Israel ja Viro nousivat korkealle
Toiseksi kilpailussa sijoittui Israelin edustaja Yuval Raphael kappaleella New Day Will Rise. Kyseessä oli herkkä ja voimakas balladi, joka sai erityisesti ammattilaisraadeilta paljon pisteitä. Yuvalin laulusuoritus oli teknisesti taidokas ja tulkinnallisesti syvä, ja lavastus korosti kappaleen toiveikasta tunnelmaa.
Kolmannen sijan nappasi Viroa edustanut Tommy Cash, joka tunnetaan rajat rikkovasta taiteestaan. Hänen kappaleensa Espresso Macchiato yhdisteli konemusiikkia, spoken word -osuuksia ja dadaistista estetiikkaa. Esitys jakoi mielipiteitä, mutta keräsi silti runsaasti pisteitä ja nousi yleisön suosikiksi.
Top 10 -listalle mahtuivat myös Italia, Kreikka, Ranska, Albania, Ukraina ja Sveitsi. Espanjan esitys jäi kauas kärjestä, vaikka lavashow oli näyttävä ja laulaja karismaattinen. Britannia puolestaan sijoittui jälleen kerran kilpailun häntäpäähän, mikä on herättänyt kotimaassa keskustelua maan lähestymistavasta kilpailuun.
Euroviisut 2025 Baselissa – musiikkia, tunnetta ja yllätyksiä
Euroviisut 2025 tarjosivat kattavan kuvan siitä, millainen kirjo musiikkia, kulttuuria ja esiintymistyylejä Euroopasta löytyy. Illan voittaja Itävalta osoitti, että klassinen koulutus ja nykypop voivat kohdata menestyksekkäästi. Suomi ja Ruotsi puolestaan esittelivät rohkeutta, huumoria ja omaleimaisuutta, jotka saivat yleisön puolelleen.
Basel isännöi kilpailua erinomaisella tavalla, ja tapahtuma sujui ilman suurempia häiriöitä. Euroviisut muistuttivat jälleen kerran siitä, miten musiikki voi yhdistää kansoja ja tarjota yhteistä iloa yli kieli- ja kulttuurirajojen.
Vuoden kuluttua Euroviisut järjestetään jälleen – tällä kertaa Itävallassa. Jäämme odottamaan, millaisia tarinoita ja säveliä seuraava vuosi tuo tullessaan.
Yksi kommentti artikkeliin ”Euroviisut 2025: Itävalta juhli voittoa – Suomi ja Ruotsi vakuuttivat omilla tyyleillään”