Nämä julkkikset jatkavat pelifirmojen mainostamista

Kirjoittajan kuva

By admin

striimi

Suomalaiset julkisuuden henkilöt ovat viime vuosina yhä aktiivisemmin osallistuneet peliyhtiöiden markkinointiin, erityisesti sosiaalisen median kanavilla. Tämä ilmiö on herättänyt keskustelua sekä viranomaisten että yleisön keskuudessa, sillä Suomessa rahapelien mainontaa säädellään tiukasti arpajaislailla. Seuraavassa tarkastellaan muutamia tunnettuja henkilöitä, kuten Aleksi Valavuorta, Jouko ”Pottukoira” Kärkkäistä, Kalle Palanderia ja Juha Perälää, jotka ovat olleet esillä peliyhtiöiden mainostamisen yhteydessä. Näin vuoden 2024 alussa kun uusi ja tuleva rahapelilaki on vielä tekeillä sekä rahapelejä järjestävät organisaatiota, että markkinointia niihin tarjoavat tahot ovat aika odottavalla tasolla siihen, mitä uusi laki tulee oikeasti mahdollistamaan vuonna 2027. Näiden kuuluisuuksien lisäksi aivan varmasti muitakin tulee eri brändien lähettiläiksi sitä mukaan, kun tiedetään lakipykälien koukerot ja niiden sallimat kaikki mahdollisuudet.

Uusimmat nettikasinot ovat jo omissa suunnitelmissaan varmasti ottaneet huomioon tulevien vuosien muutokset ja tämän parin vuoden välin ennen suomalaisen lisenssien voimaanastumista.

Aleksi Valavuori ja peliyhtiöiden markkinointi

Aleksi Valavuori, tunnettu urheilu- ja mediapersoona, on ollut aktiivinen sosiaalisessa mediassa ja osallistunut erilaisiin projekteihin, kuten podcastien tekoon yhdessä Kalle Palanderin ja Juha Perälän kanssa. Vaikka Valavuori on ollut mukana keskusteluissa urheilusta ja viihteestä, hänen nimensä ei ole noussut esiin erityisesti peliyhtiöiden mainostamisen yhteydessä. Sen sijaan hän on saanut julkisuutta talousrikostuomioidensa vuoksi, mikä on vaikuttanut hänen uraansa ja julkiseen kuvaansa.

Hänen omat kanavansa niin podcastin kuin nettisivustojen kautta ovat kuitenkin aktiivisesti tuomassa esille Suomessa jo vuosia käynnissä ollutta muutosta rahapelaamisessa ja sen markkinoinnissa – vähitellen tälläkin alalla Suomesta tulee samanlainen maan kuin Ruotsi, Tanska tai vaikkapa Englanti.

Peliyhtiöiden tulevaisuus sisältää suunnitelmat myös Suomea kohtaan ja viimeistään 2027 myös Valavuoren ammattitaito tällä sektorilla on huomionarvoinen resurssi kansainvälisille toimijoille. Esimerkiksi Kaikkipikakasinot.fi sivusto sisältää jo nyt paljon tietoa pikakasinoista, mutta mitä sivustolla on parin vuoden päästä?

Jouko ”Pottukoira” Kärkkäinen ja rahapelimainonta

Jouko Kärkkäinen, paremmin tunnettu nimellä Pottukoira, on suosittu striimaaja ja mediapersoona, joka on avoimesti mainostanut ulkomaisia rahapeliyhtiöitä kanavillaan. Tämä toiminta on johtanut merkittäviin seuraamuksiin: syyskuussa 2024 hän sai 25 000 euron sakot arpajaislain rikkomisesta. Kärkkäinen on kertonut muuttaneensa Viroon jatkaakseen rahapelien mainostamista, sillä siellä lainsäädäntö on sallivampaa tämän suhteen.

Euroopassa on jo noussut keskustelu EU:n sisäisestä kasinolisenssistä, mutta jokainen Euroopan maa on niin erilainen että tämä asia ei tule etenemään mitenkään aktiivisella tasolla ainakaan lähivuosina – sen pieni on sen merkitys kokonaisvaltaisesti EU:n tasolla talouksia ajateltaessa, vaikkakin pelialalla se olisi melkoinen askel eteenpäin monessakin suhteessa sekä pelaajien että pelitoimittajien ja pelialustojen ja nettikasinoiden kannalta.

Kalle Palanderin ja Juha Perälän osallistuminen peliyhtiöiden mainontaan

Entinen alppihiihtäjä Kalle Palander ja radiopersoona Juha Perälä ovat tehneet yhteistyötä Aleksi Valavuoren kanssa Gämblers-nimisessä podcastissa, jossa käsitellään urheilua ja viihdettä. Vaikka ohjelman nimi viittaa pelaamiseen, ei ole julkista tietoa siitä, että he olisivat suoraan mainostaneet peliyhtiöitä tai osallistuneet rahapelien markkinointiin samalla tavalla kuin esimerkiksi Pottukoira. Heidän toimintansa on keskittynyt enemmänkin viihdesisällön tuottamiseen ja urheilukeskusteluihin.

Urheilukeskustelut ovatkin tämän porukan omaa osaamisaluetta, onhan heillä omakohtaisia kokemuksia useamman urheilulajin ja urheilutapahtuman parista.

Pikajulkisuus ja markkinointi

Nykyaikainen viihde, realityshowt ja kanavien paljous on johtanut siihen, että ohjelmatarjontaa on todella paljon enemmän kuin koskaan ennen. Se tarkoittaa myös sitä, että tarjolla on entistä enemmän niitä 5 sekunninjulkkis mahdollisuuksia, joiden avulla voi päästä Seiskan sivuille tai jotenkin muuten nousta kuuluisaksi, edes hetkeksi. Yksi tällainen mahdollisuus on realityshowt kuten Temptation Island, jonka osallistujista jokaisella on jonkinlainen somepresenssi. Ja kun tuo somenäkyvyys nousee tarpeeksi korkeaksi, on heillä mahdollisuus saada myös rahaa julkaisemalla juttuja, tekemällä markkinointia – vaikka sitten kasinoiden tarjouksista, ja kaikesta muustakin. Useimmiten tuo kuuluisuus kestää nimittäin vain hetken, joten myös ne markkinointirahat on useimmiten kerättävä juuri sillä hetkellä, koska seuraavana päivänä heidän tilallaan on jo uusi hetken julkkis.

Meillä on nykyään useampia julkkistasoja: menneet (dinosaurus) julkkikset kuten Danny, kestojulkkikset kuten Tauski, uudet julkkikset kuten Erika Vikman ja sitten nämä pikajulkkikset, jotka tulevat ja menevät lähes viikoittain.

Viron rahapelit ja lainsäädännön houkuttelevuus

Viron sallivampi suhtautuminen rahapelien mainontaan on houkutellut suomalaisia somevaikuttajia muuttamaan maahan. Virossa ulkomaisten rahapeliyhtiöiden mainostaminen on sallittua, mikä tarjoaa mahdollisuuksia ansaita tuloja rahapelimainonnasta ilman Suomen lainsäädännön asettamia rajoituksia. Pottukoira on yksi esimerkki tällaisesta muutosta, sillä hän on kertonut muuttaneensa Viroon jatkaakseen rahapelien mainostamista vapaammin.

Jos matkustat laivalla Tallinnaan, näet avoimesti kasinomainontaa saman tien kun astut laivasta satamaan, ja onhan itse laivallakin kasinopelejä saatavilla.

Julkisuuden henkilöiden vastuu ja vaikutus

Julkisuuden henkilöillä on merkittävä vaikutusvalta seuraajiinsa, ja heidän toimintansa voi vaikuttaa yleisön asenteisiin ja käyttäytymiseen. Rahapelien mainostaminen voi lisätä kiinnostusta pelaamiseen ja altistaa ihmisiä rahapelihaitoille. Siksi on tärkeää, että julkisuuden henkilöt ovat tietoisia vastuustaan ja noudattavat lainsäädäntöä sekä eettisiä periaatteita mainonnassaan.

Uuden tulevan lain rajat ovat vielä hämärän peitossa, mutta se tiedetään, että vuonna 2027 markkinoilla on Suomessa useampi kasinobrändi, ja näiden brändien on markkinoitava tuotteitaan. Brändilähettiläät ja erilaiset mainokset tulevat varmasti näkymään nykyisten pelimainosten ohessa, vierellä ja tavat vain ovat vielä epäselvät.

Yhteenveto

Suomessa rahapelien mainontaa säädellään tiukasti, mutta tulevaisuus on tuomassa asiaan muutoksia, jopa siinä mittakaavassa, että nyt 2025 tavat ja mahdollisuudet ovat jo muuttumassa. Kahden vuoden päästä Suomessa voi olla pitkälti sama tilanne kuin Virossa tai Ruotsissa ja nämä tulevat pari vuotta ovat kokeilujen aikaa, jolloin eri kanavat ja mahdollisuudet testailevat omia rajojaan samalla kun isot brändit vielä hiovat omia suunnitelmiaan…



Vastaa