
Kolmen suomalaisen huippulaulajan muodostama Rodeo on noussut kevään puhutuimmaksi musiikki-ilmiöksi. Kantriprojekti on herättänyt ihastusta, mutta saanut myös osakseen yllättävän paljon kritiikkiä – ja nyt bändi vastaa siihen.
Suomen musiikkikenttä sai keväällä uuden ja varsin poikkeuksellisen tulokkaan, kun Anna Puu, Erin ja Ida Paul ilmoittivat perustaneensa yhteisen popkantribändin Rodeon. Kolmen menestyneen artistin superyhtyeitä ei Suomessa ole juuri nähty, ja kantri musiikkityylinä on edelleen verrattain harvinaista suomalaisessa valtavirrassa. Rodeo julkaisi huhtikuussa debyyttialbuminsa, joka kantaa bändin nimeä.
Albumilla seikkailee hahmo, joka on kokenut elämän kolhuja, langennut väärien miesten pauloihin, mutta joka aina lopulta nousee, pyyhkii pölyt buutseistaan ja nauraa itselleen. Levyllä kerrotaan tarinoita itsenäisistä naisista, heidän kamppailuistaan ja voitoistaan. Kantrin henki näkyy niin tarinoissa kuin musiikin soundissa – banjot soivat ja lyriikoissa vilahtelevat hevoset, baarit ja autot.
Kantriprojekti syntyi yhteisestä haaveesta
Rodeo sai alkunsa vuonna 2020, kun Erin työsti omaa soololevyään ja heitti tuottaja Jukka Immoselle ajatuksen kantrilevystä. Kävi ilmi, että myös Anna Puu oli haaveillut samanlaisesta projektista. Kun mukaan pyydettiin vielä puoliksi amerikkalaistaustainen kantrin ystävä Ida Paul, trio oli koossa.
Yhteistyö sujui alusta asti saumattomasti. Anna Puu ja Erin olivat aiemmissa töissään käyttäneet kantrivivahteita, ja Ida Paul oli lapsuudestaan saakka kuunnellut ikoneita kuten Dolly Partonia ja Johnny Cashia. Rodeon muodostaminen tuntui luonnolliselta – ja juuri sopivalta irtiotolta heidän soolouriltaan.
Kantrimusiikin uusi maailmanlaajuinen nousu, esimerkiksi Beyoncén julkaistessa oman kantrilevynsä, ei vaikuttanut Rodeon päätökseen. Idea oli syntynyt ja alkanut elää jo ennen trendin aaltoa.
– Tämä ei ole meille mikään muotivillitys, vaan aitoa innostusta, Anna Puu painottaa.
Kriitikoiden ja yleisön ristitulessa
Vaikka Rodeo sai heti suuren huomion, kaikki vastaanotto ei ollut myönteistä. Kohu roihahti joulukuussa 2024, kun bändi esiintyi itsenäisyyspäivän Linnan juhlien jatkoilla ja sai paljon näkyvyyttä mediassa – ennen kuin edes albumia oli julkaistu.
Sosiaalisessa mediassa ja keskustelupalstoilla osa yleisöstä kyseenalaisti kolmikon medianäkyvyyden. Rodeon jäsenet kuitenkin ihmettelivät kritiikkiä.
– Jodel on juoruamisen paskalaari, Anna Puu kiteyttää tunteensa siitä, miten pienestä joukosta nousee helposti suuri kohu median avulla.
Myös Erin näkee ilmiön tuttuna: nainen, joka nauttii elämästään ja tekee asiat omalla tavallaan, ärsyttää helposti.
– Vielä kun on enemmän naisia yhdessä ja he hymyilevät ja pitävät hauskaa, niin se voi olla joillekin liikaa, Erin pohtii.
Rodeon keikat vetävät yleisöä
Rodeon live-esiintymiset ovat olleet menestys. Keväällä yhtye esiintyy kolmesti Helsingin legendaarisella Tavastialla, ja kaksi konserteista myytiin nopeasti loppuun. Kesäksi on luvassa kiertue useilla suomalaisilla festareilla, ja mahdollisia lisäkeikkoja syksyllekin on suunnitteilla.
Vaikka kukin kolmesta artistista on kokenut esiintyjä, he myöntävät jännittävänsä yhteisiä keikkoja.
– Tuntuu vähän kuin olisi menossa huvipuistolaitteeseen, Erin kuvailee. – Odottaa innoissaan, mutta vähän hirvittää, onko se yksi kieppi liikaa.
Rodeo heijastaa artistiensa persoonaa
Rodeon kappaleet käsittelevät suomalaisten naisten elämää rehellisesti ja suorasanaisesti. Kappaleessa Paskoi miehii & paskoi duunei lauletaan:
”Laihdutuskuurit ja monivitamiinit
tukka ja suu pitäis aina olla kiinni.”
Laulujen teemat vaihtelevat vapaudenkaipuusta naisten kohtaamaan väkivaltaan, mutta mukana on myös kepeämpää, tanssittavaa kantripop-soundia. Rodeon musiikissa ei oteta poliittista kantaa, mutta naisen ääni kuuluu selkeästi ja vahvasti.
– Me ollaan kolme suomalaista naista, ja se näkökulma kuuluu läpi meidän biiseissä, Ida Paul tiivistää.
Rodeo on todiste siitä, että artistit voivat löytää uusia tapoja toteuttaa itseään ja tehdä jotain yllättävää – ja samalla koskettaa yleisöä uudella tavalla.
Bändin tulevaisuus jatkuu ainakin kesän festarikeikkojen ja syksyn mahdollisten lisäesiintymisten merkeissä. Rodeo ei ole vain projekti – se on kolmen taitavan laulajan kunnianosoitus rohkeudelle, ystävyydelle ja vapaudelle olla juuri sellainen kuin on.
Yksi kommentti artikkeliin ”Rodeo vastaa kritiikkiin – Anna Puu, Erin ja Ida Paul yhdistivät voimansa kantrin parissa”