Suomalainen viihdemusiikin kenttä on saanut tälle keväälle poikkeuksellisen juhlajulkaisun, sillä pitkän hiljaiselon jälkeen julkaisukantaan palannut HiSQ-kollektiivi on tuonut päivänvaloon todellisen harvinaisuuden. Kyseessä on tunnetuimpiin kotimaisiin lauluyhtyeisiin lukeutuvan Rajaton-yhtyeen tenorina tunnetuksi tullut Hannu Lepola yhdistänyt voimansa HiSQ:n kanssa, tulkiten mestarisäveltäjä Toivo Kärjen ennen kuulemattoman kappaleen Loppuelämän rakkaus. Tämä historiallisesti painava a cappella -single ei pelkästään osoita Kärjen sävellysten ajattomuutta, vaan se myös lyö samalla tyylikkään tahdin suomalaisen solistien etujärjestön Solo ry:n 50-vuotisjuhlavuodelle, tehden teoksesta monitahoisen kulttuuriteon.
Pitkästä, menestyksekkäästä urastaan huolimatta Kärjen jättämä mittava arkisto kätkee sisäänsä yhä lukemattomia teoksia, jotka eivät koskaan hänen elinaikanaan löytäneet tietään yleisön tietoisuuteen tai äänitteille. Kyseinen Loppuelämän rakkaus on peräisin 1980-luvulta, jolloin Kärki jatkoi sinnikkäästi luomistyötään vaikeutuneesta levytystilanteesta huolimatta, säveltäen monipuolisesti kaikkea perinteisistä tangojen teemoista kuorosävellyksiin ja jopa uudemman ajan kantelekappaleisiin. Tämän vuosikymmenen tuotanto on tunnettu sen monimuotoisuudesta ja syvyydestä, mikä nostaa esiin Kärjen taiteellisen uteliaisuuden ja kyvyn uudistua musiikillisissa maisemissa. Tuntuukin erityisen merkitykselliseltä, että juuri tämän aikakauden helmi on nyt kaivettu esiin modernin a cappella -toteutuksen saamiseksi, yhdistäen vuosikymmeniä vanhan sävellyksen nykyaikaiseen äänenkäyttöön ja sovitustaitoon. Kappaleen ainutlaatuisuutta lisää entisestään sen sanoitus, joka on peräisin Erkki Vuokilalta, HiSQ-kollektiivin perustajahahmolta ja suomalaisen sanaristikon laadinnan legendaariselta mestarilta, jonka kyky käyttää suomen ja englannin kieltä sanoituksissa on jo nähty HiSQ:n aiemmissakin julkaisuissa.
HiSQ-kollektiivi: Kun ristikonlaatija tarttuu sävellykseen
HiSQ-kollektiivi, jonka nimi on saanut vuosien varrella uusia merkityksiä aina ”Hi Status Quotes” -nimestä ”Hi Status Qualified” -termistöön, syntyi alun perin vuonna 2021 Erkki Vuokilan ja Marko ”Bablo” Junnilaisen yhteisestä intohimosta laadukkaaseen musiikkiin. Kollektiivi on tullut tunnetuksi paitsi Vuokilan kyvystä luoda koskettavia ja oivaltavia sanoituksia, myös sen genrerajattomuudesta ja pyrkimyksestä käyttää kuhunkin kappaleeseen sopivinta laulajaa. Tämä lähestymistapa poikkeaa perinteisen bändin mallista, sillä HiSQ on pikemminkin luovien ihmisten ja taitavien muusikoiden löyhä, mutta ammattimainen yhteenliittymä, jossa Vuokilan sävellykset ja lyriikat saavat lopullisen muotonsa tuottaja Peter Engbergin ja HiSQ-bändin käsissä. Juuri tällainen joustava rakenne on mahdollistanut sen, että historiallinen Toivo Kärjen sävellys on voitu tuoda HiSQ:n tuotantoon ja sovittaa täydellisesti sopivaksi Hannu Lepolan ainutlaatuiselle a cappella -toteutukselle. Vuokilan tausta maamme tunnetuimpana ristikonlaatijana, joka julkaisi ensimmäisen ristikkonsa jo 13-vuotiaana, tuo musiikkityöhön yllättävän ja samalla kiehtovan ulottuvuuden, jossa kielellinen tarkkuus ja leikkisyys sulautuvat melodioiden palvelukseen.
Ässä Recordsin johtaja ja Solo ry:n hallituksen puheenjohtaja Marko ”Bablo” Junnilainen kuvailee kappaletta syvällisesti historialliseksi, korostaen Kärjen sävellyksen alkuperää 1980-luvulta ja Lepolan kykyä nostaa teos uusiin emotionaalisiin sfääreihin. Hän toteaa, että Erkki Vuokilan lyriikoiden myötä syntynyt laulu on ”uskomattoman hieno” ja tekee kunniaa säveltäjäsuuruudelle tavalla, jota harvoin kuullaan. Junnilainen on itse ollut keskeisessä roolissa HiSQ:n toiminnan ja Solo ry:n juhlavuoden koordinoinnissa, edistäen samalla suomalaisten esittävien taiteilijoiden asemaa ja tunnettavuutta. Onkin selvää, että tämä julkaisu on enemmän kuin vain yksittäinen single; se on julistus suomalaisen kevyen musiikin perinnön kunnioittamisesta ja samalla modernin taiteellisen yhteistyön voimannäyte. Julkaisu sai välittömästi tunnustusta, kun se näytettiin Yle Suomen Levylautakunnassa, missä se voitti ohjelman äänestyksen täysin kirkkaasti, osoittaen suomalaisten kuuntelijoiden välittömän kiinnostuksen tätä ainutlaatuista teosta kohtaan.
Hannu Lepola – a cappella -perinteen vaalija
Rajaton-lauluyhtyeen pitkäaikaisena tenorina Hannu Lepola on Suomen tunnetuimpia a cappella -taiteilijoita, jonka ura on osoittanut lauluyhtyeen nimen mukaisesti rajattomuutta eri musiikkityylien ja konserttisalien suhteen. Rajaton on esiintynyt maailmalla ja kotimaassa lukemattomissa konserteissa, tehden tunnetuksi a cappella -musiikkia aina hengellisestä pophitteihin ja iskelmään asti. Lepola on kokenut sovittaja ja vokalisti, jonka vahvuutena on usein mainittu tietynlainen musiikillinen perfektionismi sekä syvä sitoutuminen tekstiin. Hän onkin kuvannut itseään tekstilähtöiseksi esittäjäksi, mikä korostaa hänen herkkyyttään Vuokilan Loppuelämän rakkaus -kappaleeseen kirjoittamia lyriikoita kohtaan. Tämän singlen kohdalla Lepolan taidot pääsevät erityisesti oikeuksiinsa, sillä hän vastaa itse kaikista kappaleella kuultavista äänistä, luoden monipuolisen ja syvän äänimaiseman pelkästään ihmisäänellä. Tämä teknisesti vaativa, mutta emotionaalisesti palkitseva toteutustapa tekee kappaleesta samalla taidonnäytteen, joka vie kuulijan mukanaan intiimiin ja samalla mahtipontiseen tunnelmaan.
Toivo Kärjen poika, Kalervo Kärki, on ilmaissut syvän kiitollisuutensa siitä pieteetistä ja huolella tehdystä työstä, jolla kappale on työstetty tähän pisteeseen, todeten sen suorastaan hyväilevän korvia. Kalervo Kärjen myönteinen palaute on merkittävä sinetti sille, että uusi tulkinta kunnioittaa mestarisäveltäjän alkuperäistä henkeä, vaikka se on sovitettu täysin uudella, modernilla tavalla. Lepolan kyky vangita Kärjen myöhäistuotannon herkkä melodiikka ja yhdistää se Vuokilan vahvoihin lyriikoihin luo dynaamisen kokonaisuuden, joka seisoo omilla jaloillaan suomalaisen iskelmäperinteen jatkumossa.
Solo ry:n viisikymmentä vuotta suomalaisen solistityön puolesta
Kappaleen julkaisu osuu täydellisesti Solo ry:n, Suomessa levyttävien ja esittävien solistien, solististen muusikkojen ja kapellimestareiden yhdistyksen, juhlavuoteen, kun järjestö viettää 50-vuotista taivaltaan. Vuonna 1975 perustetun Solo ry:n missiona on alusta alkaen ollut valvoa jäsentensä taloudellisia ja ammatillisia etuja, luoden turvaa musiikkialan ammattilaisille. Solo ry:n perustajajäseniin kuului aikanaan tunnettuja nimiä, kuten Annikki Tähti, Vieno Kekkonen, Eino Grön ja Tapani Kansa, mikä kertoo yhdistyksen merkittävästä roolista suomalaisessa kevyessä musiikissa alusta alkaen.
Marko ”Bablo” Junnilaisen puheenjohtajakaudella yhdistys on pyrkinyt aktiivisesti modernisoimaan toimintaansa ja vastaamaan nykypäivän musiikkikentän tarpeisiin, panostamalla entistä enemmän koulutukseen ja näkyvyyteen. Juuri Solo ry:n 50-vuotisjuhlavuoden kunniaksi järjestettiin muun muassa Toivo Kärjen musiikkiin perustuva sanoitusleiri Vuokatissa, jota johtivat Sana Mustonen ja Juho Rintarunsala. Tämä leiri, sekä Loppuelämän rakkaus -single, osoittavat, kuinka Kärjen sävellykset toimivat yhä inspiraation lähteenä uusille sukupolville ja miten niillä on vahva side nykyiseen musiikin tekemiseen.
Solo ry:n aktiivinen rooli juhlavuonnaan on näkynyt monin tavoin, mutta ehkä tärkein on sen kyky yhdistää sukupolvia ja musiikkityylejä Toivo Kärjen kaltaisten suurmiesten perinnön äärellä. Junnilainen korostaa, että kappale on upea esimerkki Kärjen sävellysten kestävyydestä ja siitä, miten ne voivat löytää uuden elämän taitavien sanoittajien, kuten Erkki Vuokilan, käsissä.
Solo ry:n toiminnan keskeiset tavoitteet 2020-luvulla
Solo ry jatkaa työtään suomalaisen solistityön puolesta. Tämän työn keskiössä ovat:
- Ammatillisen osaamisen kehittäminen: Työryhmien ja biisileirien järjestäminen musiikintekijöille ja esittäville taiteilijoille.
- Näkyvyys ja etujärjestön modernisointi: Yhdistyksen uudistaminen vastaamaan nykyajan kevyen musiikin kentän tarpeita ja tunnettavuuden lisääminen.
- Tapahtumien luominen: Erilaisten Solo goes -klubi-iltojen ja Solo Soi! -konserttien järjestäminen, jotka mahdollistavat eri genrejen ja artistien kohtaamisen.
- Hyväntekeväisyystyö: Vähävaraisten auttaminen osana yhdistyksen laajempaa yhteiskunnallista vastuuta.
- Yhteistyökuvioiden vaaliminen: Nykyisten kumppanuuksien ylläpitäminen ja uusien yhteistyökuvioiden laajentaminen alalla.
Julkaisemalla tämän historiallisen ja taiteellisesti korkeatasoisen singlen Solo ry on nostanut juhlavuotensa kunniaksi esiin suomalaisen musiikin juuret ja osoittanut samalla, että musiikin rajattomuus ja ajan kestävyys ovat todellisia arvoja.
