Urbaani komediauutuus nostaa päähenkilöksi kaupungin työmiehen

Kirjoittajan kuva

By Niko

Helsingin Kaupunginteatteri tuo alkuvuodesta 2022 ohjelmistoonsa uuden kotimaisen draamakomedian Mikko Räsäsen tulevaisuus, palkitun brittifarssin Näytelmä joka menee pieleen sekä uuden dramatisoinnin Robert James Wallerin menestysromaanista Hiljaiset sillat. Lilla Teaternissa ensi-iltaan tulevat Tove Janssonin sarjakuviin perustuva Kris och katastrof i Mumindalen sekä menestysmusikaali Once suomeksi.

Suuren näyttämön kevätkauden avaa 3. helmikuuta kotimainen uutuus Mikko Räsäsen tulevaisuus. Se on maanrakentajana työskentelevän kirjailijan Mika Ripatin näytelmätrilogian (There’s no Harri, 2012 ja Vakavuusongelma, 2016) kolmas osa. Kaupungin työmaalle sijoittuva uutuusnäytelmä on paitsi komedia luokattoman Suomen yhteiskuntaluokista, myös rehti draama, jossa sykkii lämmin sydän.

Käynnissä on kaupungin vesihuollon saneeraus, mutta projektia myydään yleisölle pyörätienä. Työmies Mikko Räsänen on kokenut suuren menetyksen ja yrittää selviytyä arjestaan 18 vuotta täyttävän poikansa Aapon kanssa. Pormestari on tilannut työmaasta nettistriimauksen, ja koska kaupunkilaisille luvattua pyörätietä ei ole vielä metriäkään valmiina, työnjohtaja käskee rakentamaan väliaikaisen pyörätien purettavaksi heti tapahtuman jälkeen.

Näytelmän ohjaa Heikki Kujanpää ja sen nimiroolissa näyttelee Martti Suosalo. Muissa rooleissa nähdään Rauno Ahonen, Lumi Aunio, Pekka Huotari, Sanna-June Hyde, Paavo Kääriäinen, Martti Manninen, Vappu Nalbantoglu, Maksim Pavlenko, Jari Pehkonen ja Raili Raitala. Esityksen musiikista ja rikkaasta äänimaailmasta vastaavat säveltäjä Timo Hietala ja muusikko Joakim Berghäll, jonka instrumentteina kuullaan mm. flyygeliä ja maantieporaa.

Arena-näyttämöllä saa 10. helmikuuta ensi-iltansa brittiläisen kirjailijakolmikon Henry Lewisin, Jonathan Sayerin ja Henry Shieldsin palkittu komediahitti ja farssilajityyppiä raikkaasti uudistava Näytelmä joka menee pieleen (The Play That Goes Wrong, 2018). Alun perin teatterikoulun opinnäytteeksi tehdystä näytelmästä tuli valtava maailmanmenestys, ja nyt se esitetään ensimmäistä kertaa Helsingissä suomen kielellä.

Teatterimaailmaan sijoittuvassa komediassa seurataan resurssipulasta kärsivän harrastajateatteriryhmän, Pirkanmaan Polyteknisen seuran, epäonnista yritystä valmistaa klassinen murhamysteeri ensi-iltaan. Jos jokin voi mennä esityksessä pieleen, se menee – ja vieläkin enemmän!

Mikko Koivusalon suomentaman näytelmän ohjaa Pentti Kotkaniemi. Mestarillista näyttelijäntyötä tarjoavassa komediassa taituroivat Alex Anton, Joel Hirvonen, Risto Kaskilahti, Santeri Kinnunen, Matti Rasila, Eppu Salminen, Eija Vilpas ja Linda Wiklund. Esityksessä erityisen merkittävään rooliin nousee myös lavastus, ja sen suunnittelusta vastaa Peter Ahlqvist.

Maagisen kaunis rakkaustarina Hiljaiset sillat nähdään ensimmäistä kertaa helsinkiläisnäyttämöllä, kun Ari-Pekka Lahden uusi dramatisointi yhdysvaltalaisen Robert James Wallerin menestysromaanista (1992) saa ensi-iltansa 29. tammikuuta pienellä näyttämöllä. Näytelmän ohjaa Liisa Mustonen, ja siinä näyttelevät mm. Merja Larivaara, Kari Heiskanen ja Elina Hietala.

Yksinäinen maailmanmatkaaja, valokuvaaja Robert Kincaid (Kari Heiskanen) saapuu Madisonin piirikuntaan Iowaan kuvaamaan puusiltoja. Hän eksyy, ja kohtaa maatilan emäntä Francesca Johnsonin (Merja Larivaara), osaansa hiljaa tyytyneen naisen. Francescan ja Robertin välille syttyy elämää suurempi rakkaus, jonka he elävät läpi neljän päivän aikana. Nuo neljä päivää muuttavat peruuttamattomasti molempien elämän.

Ilmestyessään 1990-luvulla pienen kustantamon teos saavutti yllättäen valtavan suosion, ja romaanin kaikki painokset myytiin loppuun. Maailmanlaajuiseksi ilmiöksi suosio räjähti Clint Eastwoodin ja Meryl Streepin tähdittämän elokuvan (1995) myötä.

Ruotsinkielisellä Lilla Teaternin näyttämöllä saa 17. helmikuuta ensi-iltansa ensimmäinen Tove Janssonin alkuperäissarjakuviin pohjaava esitys Kris och katastrof i Mumindalen. Esityksen ideasta, ohjauksesta ja koreografiasta vastaa Lilla Teaternin taiteellinen johtaja Jakob Höglund. Tove Janssonin ja hänen veljensä Lars Janssonin vuosina 1954–1975 brittiläiselle The Evening News -sanomalehdelle piirtämien sarjakuvien dramatisoinnista vastaa Annina Enckell. Esitys on suunnattu aikuisille, kuten sarjakuvakin.

Palkitun Heini Maarasen nukke-estetiikka herättää hahmot henkiin ruotsalaisen Sven Haraldssonin luomassa lavastuksessa. Musiikin esitykseen on säveltänyt Lilla Teaternin lavalta tuttu näyttelijä ja muusikko Robert Kock. Rooleissa nähdään Ulriikka Heikinheimo, Vuokko Hovatta,Robert Kock, Reetta Moilanen, Elena Rekola, Pia Runnakko, Ursula Salo, Riina Tikkanen, Alexander Wendelin ja Joachim Wigelius.

Lillanin ensimmäinen muuminäytelmä tehtiin 64 vuotta sitten, kun suuren suosion saanut Troll i kulisserna (Muumit kulisseissa) sai kantaesityksensä 1958. Tove Jansson kirjoitti näytelmän ja suunnitteli puvut ja lavastuksen, Vivica Bandler ohjasi ja Muumipeikkoa näytteli Lasse Pöysti.

Lilla Teaternissa lokakuussa 2020 ruotsiksi ensi-iltansa saanut ja syksyllä 2021 ohjelmistoon palannut huippusuosittu Once-musikaali saa suomenkielisen kantaesityksensä 20. tammikuuta samalla näyttämöllä ja saman huippulahjakkaan työryhmän voimin. Enda Walshin kirjoittaman ja Glen Hansardin ja Markéta Irglován säveltämän musikaalin suomennoksesta vastaavat Hanna Kaila (laulut) ja Reita Lounatvuori (dialogi).

Dublinin kaduille sijoittuva Once kertoo katumuusikon ja maahanmuuttajan odottamattomasta kohtaamisesta, josta syntyy kaunis tarina rakkaudesta ja musiikista. Once on sydäntä särkevä, lämmöllä ja huumorilla kerrottu tarina elämän risteyskohdista ja musiikin voimasta. Unohdetut unelmat heräävät henkiin ja tulevaisuus saa toiveikkaan sävelen.

Once-musikaalin ohjauksesta ja koreografiasta vastaa Jakob Höglund ja rooleissa nähdään Emma Klingenberg, Tuukka Leppänen, Ulriikka Heikinheimo, Santeri Helinheimo MäntyläAili JärveläAleksi Kauffman, Robert Kock, Hilda Koskinen, Pia Runnakko, Kalle RuusukallioTekla Tolonen, Riku Vartiainen, Alexander Wendelin ja Joachim Wigelius.

Lähde: Helsingin Kaupunginteatteri



Vastaa