Kasvava kiinnostus Suomessa Halloweenia kohtaan

Kirjoittajan kuva

By admin

Halloween on Yhdysvalloista lähtöisin oleva juhla, joka on levinnyt 1990-luvulta lähtien myös Suomeen. Alun perin Halloween on yhdistetty kelttiläiseen Samhain-juhlaan, mutta nykyaikaisessa muodossaan se on enemmän kaupallinen ja viihteellinen juhlapäivä, johon liittyvät esimerkiksi pelottavat asut, kurpitsalyhdyt ja karkkien kerääminen. Suomessa Halloweenia on juhlittu vain muutaman vuosikymmenen ajan, ja se on saanut monia erilaisia muotoja sekä vaikutteita amerikkalaisesta kulttuurista.

Vaikka Halloweenin juuret ovat muinaisissa pakanallisissa juhlamenoissa, Suomessa se mielletään lähinnä lasten ja nuorten juhlapäiväksi. Kauppojen valikoimat täyttyvät syksyn lähestyessä kurpitsoista, koristeista ja naamiaisasuista, ja monet ravintolat ja baarit järjestävät teemailtoja ja naamiaisjuhlia aikuisille.

Perinteet ja vaikutteet

Halloweenin perinteet Suomessa ovat sekoitus amerikkalaista kulttuuria ja kotimaisia perinteitä. Kurpitsalyhdyt ovat saaneet suosiota myös täällä, vaikka suomalaisessa perinteessä kynttilöiden polttaminen hautausmailla on ollut yleisempää Pyhäinpäivän aikaan. Kurpitsat ovat kuitenkin nykyään yleinen näky kaupoissa ja kodeissa Halloweenin aikaan, ja monet innostuvat myös koristelemaan kotejaan Halloween-teemalla.

Toinen yleinen tapa on pukeutua pelottaviin asuihin. Lapset ja nuoret järjestävät usein Halloween-kemuja, joissa pukeudutaan noidiksi, vampyyreiksi tai zombiksi. Aikuisten keskuudessa Halloweenista on tullut suosittu juhla etenkin naamiaisbileiden muodossa.

Halloweenin ja pyhäinpäivän yhteys

Halloween ja pyhäinpäivä osuvat Suomessa usein samalle ajankohdalle, mikä on herättänyt jonkin verran keskustelua. Pyhäinpäivä on kristillinen juhla, jolloin muistellaan vainajia ja sytytetään kynttilöitä hautausmailla. Jotkut kokevat, että Halloweenin karnevaalimainen tunnelma ei sovi yhteen pyhäinpäivän rauhallisen ja kunnioittavan ilmapiirin kanssa.

Vaikka molemmilla juhlapäivillä on erilaiset taustat, Suomessa ne voivat sulautua toisiinsa. Toiset valitsevat viettää molempia juhlia, kun taas jotkut pitävät kiinni vain pyhäinpäivän perinteistä.

Halloweenin vietto lasten keskuudessa

Suomessa lapset ovat omaksuneet Halloweenin erityisesti karkkien keräämisen muodossa. Vaikka perinteinen suomalainen tapa on ollut virpominen pääsiäisenä, monet lapset ovat alkaneet kiertää ovelta ovelle Halloweenin aikaan kysyen ”karkki vai kepponen?” Tapa ei ole yhtä laajalti levinnyt kuin Yhdysvalloissa, mutta etenkin kaupungeissa se on tullut suosituksi.

Koulut ja päiväkodit järjestävät myös Halloween-teemaisia askarteluja ja juhlia, joissa lapset pääsevät pukeutumaan ja juhlimaan yhdessä. Halloween on monille lapsille hauska tilaisuus irrotella ja leikkiä pelottavien teemojen parissa.

Aikuisten Halloween-juhlat

Vaikka Halloween mielletään usein lasten juhlapäiväksi, myös aikuiset ovat innostuneet viettämään sitä. Ravintolat ja baarit järjestävät Halloween-teemaisia tapahtumia, ja naamiaiset ovat suosittuja aikuisten keskuudessa. Myös kauhuelokuvat ja Halloween-aiheiset TV-ohjelmat ovat suosittuja viihteen muotoja syksyisin.

Monet aikuisten Halloween-juhlat sisältävät perinteisten naamiaisten lisäksi myös teemoitettuja drinkkejä, koristeluja ja erityisiä ohjelmanumeroita, kuten kauhukävelyitä tai pakohuonepelejä. Halloweenista on tullut tilaisuus irrottautua arjesta ja nauttia pelottavasta tunnelmasta.

Tsekkaa tästä HobbyHall.fi verkkokaupan HALLOWEEN

Halloweenin kaupallistuminen

Suomessa Halloween on viime vuosina kaupallistunut, ja kaupat tarjoavat laajan valikoiman Halloween-aiheisia tuotteita. Asut, koristeet ja kurpitsat ovat vain osa tarjontaa; myös karkit, leivonnaiset ja muut herkut ovat keskeinen osa Halloween-juhlintaa. Monet yritykset järjestävät Halloween-kampanjoita, ja juhlan ympärille on kehitetty paljon kaupallista toimintaa.

Kaupallistumisen myötä myös kritiikki on lisääntynyt. Osa ihmisistä kokee, että Halloween on vieras juhla, joka ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin. Toiset taas näkevät sen hauskana ja viihteellisenä tapana juhlia syksyn keskellä.

Halloweenin suosio eri puolilla Suomea

Halloweenin suosio vaihtelee eri puolilla Suomea. Kaupungeissa Halloween on selkeästi näkyvämpi juhla, kun taas maaseudulla se voi jäädä vähemmälle huomiolle. Suurimmissa kaupungeissa järjestetään paljon Halloween-aiheisia tapahtumia, kuten kulkueita, naamiaisia ja teemajuhlia, kun taas pienemmissä kaupungeissa juhla on usein yksityisempi ja keskittyy koteihin ja ystäväpiireihin.

Myös nuoret aikuiset ja opiskelijat ovat omaksuneet Halloweenin osaksi syksyisiä juhliaan. Erityisesti opiskelijabileet ovat usein teemoitettu Halloweenin ympärille.

Halloweenin tulevaisuus Suomessa

Vaikka Halloween on suhteellisen uusi juhla Suomessa, sen suosio näyttää kasvavan vuosi vuodelta. Monet näkevät sen mahdollisuutena irrottautua arjesta ja nauttia syksyn pimeydestä hauskalla ja pelottavalla tavalla. Halloween on erityisesti nuoremman sukupolven suosiossa, ja sen voi odottaa vakiinnuttavan paikkansa suomalaisessa juhlakalenterissa.

Suomen syksyyn Halloween tuo myös omanlaista iloa ja valoa. Pimeinä iltoina kurpitsalyhdyt ja jännittävät asut piristävät monia, ja juhla on oivallinen tapa tuoda hiukan eksotiikkaa ja kansainvälisyyttä suomalaiseen syksyyn.

Tsekkaa tästä HobbyHall.fi verkkokaupan HALLOWEEN

Yhteenveto: Halloweenin elementit Suomessa

  • Kurpitsalyhdyt ja koristeet
  • Pelottavat asut ja naamiaiset
  • Lasten ”karkki vai kepponen?” -kierrokset
  • Kaupalliset tapahtumat ja juhlat
  • Pyhäinpäivän ja Halloweenin yhteensovittaminen

”Halloween kasvattaa suosiotaan huimasti Suomessa, myynti käynnistyi ennätysvauhdilla ja -aikaisin”, Tokmannilta kerrotaan – Tällaiset osin yllättävätkin halloween-teematuotteet ovat nyt suosittuja

Halloween on nousemassa valtaisaan suosioon myös Suomessa, ja esimerkiksi halloween-aiheiset pussilakanasetit sekä askartelu- ja siivoustarvikkeet kiinnostavat nyt suomalaisia kovasti, kertovat valtakunnallisesti palvelevan Tokmanni-halpakauppaketjun tuoreet myyntitilastot. Tokmanni toi halloweeniin liittyvää tuotetarjontaansa myyntiin jo elo–syyskuun taitteen tienoilla – eli monien ihmisten mielestä aivan liian aikaisin. Kuitenkin ensimmäiset halloween-tuotteensa Tokmanni myi käytännössä loppuun jo noin puolitoista kuukautta ennen lokakuun lopun teemapäivää. Tokmanni-konsernin toimintamaista Ruotsissa ollaan halloweenin vietossa muutaman askeleen Suomea edellä. Ruotsalaista sesonkiosaamista tuodaan nyt konserniin kuuluvasta Dollarstore-halpakauppaketjusta vauhdilla Suomeen.

– Halloween kasvattaa suosiotaan huimasti Suomessa, ja meillä Tokmannilla myynti käynnistyi tänä vuonna ennätysvauhdilla ja -aikaisin, Tokmanni-halpakauppaketjun käyttötavaroiden hankinnasta vastaava Head of Non-food Minna Wegelius kertoo.

Halloweenia vietetään tyypillisesti lokakuun viimeisenä päivänä. Suomessa myös pyhäinpäivä on halloween-juhlien aikaa. Tänä vuonna pyhäinpäivää vietetään lauantaina 2. marraskuuta.

Vaikka halloweeniin on vielä reilusti yli kuukausi aikaa, kiinnostaa sen juhliminen Tokmannin asiakkaita valtavasti jo nyt. Kuluvan vuoden elokuusta syyskuun puoliväliin saakka Tokmanni-myymälöiden ja -verkkokaupan halloween-tuotteiden kappalemääräinen myynti kasvoi yhteensä peräti noin kahdeksankertaiseksi edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan nähden. Toki myös tarjontaa on Tokmannilla tänä vuonna ennätyspaljon, yli 200 halloween-aiheisen tuotteen edestä. Tämä selittää osaltaan huimia kasvulukuja.

Tokmannin asiakkaat ovat jo nyt ostaneet hyvin monipuolisesti erilaisia halloween-tuotteita, mutta erityisen paljon etenkin haamukoristeita, pussilakanasettejä sekä askartelutuotteita. Vähintään yhtä suosittuja ovat ehkä hieman yllättäen olleet myös erilaiset halloween-aiheiset siivoustarvikkeet, kuten roskakassit, tiskiharjat, hankaussienet ja yleisliinat. Ensimmäiset suosituista halloween-tuotteistaan Tokmanni myi käytännössä loppuun jo syyskuun puolivälin tienoilla.

– Etenkin halloween-teemaisten siivoustarvikkeiden suosio on yllättänyt erittäin myönteisesti. Lähempänä h-hetkeä odotamme asujen ja isompien koristeiden myynnin nousevan reilusti, Wegelius arvioi.

– Yleisesti vaikuttaa siltä, että yhä useampi suunnittelee halloween-juhlien järjestämistä, ja juhlista halutaan nyt entistä näyttävämpiä ja vaikuttavampia, hän lisää.

Tänä vuonna Tokmannilla on käynyt kaupaksi myös viime vuosia ”karmivampia” tuotteita.

– Halloween-juhlia järjestetään paljon pienille lapsille, mutta tänä vuonna niitä taidetaan viettää aiempaa useammin myös vain nuorten ja nuorten aikuisten kesken, Wegelius arvioi.

– Siinä missä aiemmin ostettiin etenkin perheen pienimmille sopivia hauskoja kurpitsa-aiheisia koristeita, nyt asiakkaamme kaipaavat hauskuuden lisäksi eräänlaista karmivuutta, kuten muumio-, luuranko- ja pääkallokoristeita sekä häijyjä hämähäkkejä. Nämä eivät ehkä puhuttele kaikkien nuorimpia halloweenin juhlijoita, hän perustelee.

Jos vielä viime vuonna halloween oli Suomessa hyvin vahvasti lasten juhla, niin tänä vuonna siitä saatetaan viettää yhä useammin myös vain nuorten ja nuorten aikuisten kesken. Tokmannin asiakkaat kaipaavat hauskuuden lisäksi nyt myös eräänlaista karmivuutta, Tokmanni-halpakauppaketjun käyttötavaroiden hankinnasta vastaava Head of Non-food Minna Wegelius kertoo. Oheinen kuva on Tokmanni-myymälästä Mäntsälästä.

Halloweenin hurja suosio näkyy paitsi myymälöissä myös sosiaalisessa mediassa
– ”Meistä suomalaisista vaikuttaisi olevan kovaa vauhtia tulossa todellisia halloweenin ystäviä

Tokmannin arviota halloweenin hurjasta suosion kasvusta tukevat jo varhain käynnistyneen myynnin ohella arjen kohtaamiset sekä myymälöissä että sosiaalisessa mediassa.

– Tänä syksynä myymälöissämme ei ole voinut olla huomaamatta, että valtaosa asiakkaistamme pysähtyy halloween-osastomme luona ja jää uteliaana tutkailemaan tuotetarjontaamme. Myös halloween-aiheinen keskustelu on selvästi vilkastunut etenkin erilaisissa sosiaalisen median kanavissa. Yhä useammat ihmiset kyselevät vinkkejä halloween-juhlien järjestämisestä, tietyistä tuotteista ja niiden ostopaikoista. Hyviä hankintoja myös esitellään entistä innokkaammin, Wegelius kertoo.

– Jouluihmiset ovat tuttu näky kaikkialla Suomessa. Nyt meistä suomalaisista vaikuttaisi olevan kovaa vauhtia tulossa myös todellisia halloweenin ystäviä, hän kiteyttää.

”Tänä syksynä myymälöissämme ei ole voinut olla huomaamatta, että valtaosa asiakkaistamme pysähtyy halloween-osastomme luona ja jää uteliaana tutkailemaan tuotetarjontaamme”, Tokmanni-halpakauppaketjun käyttötavaroista vastaava Head of Non-food Minna Wegelius kertoo. Oheinen kuva on Tokmanni-myymälästä Mäntsälästä.

Yhteisostoja suomalaisen Tokmannin ja ruotsalaisen sisaryrityksen Dollarstoren kanssa
– ”Ruotsissa halloween on jo pitkään ollut todella iso juttu

Valtaosan tälle vuodelle valikoimiin hankituista halloween-tuotteista Tokmanni-halpakauppaketju on hankkinut yhdessä ruotsalaisen Dollarstore-halpakauppaketjun kanssa.

Suomalainen Tokmanni-konserni hankki Dollarstoren ja sen Tanskassa toimivan Big Dollar -halpakauppaketjun omistukseensa viime vuonna. Tokmanni-konserniin kuuluvat Tokmannin, Dollarstoren ja Big Dollarin ohella kotimaiset kenkäkauppaketjut Click Shoes ja Shoe House sekä lifestylebrändi Miny.

Tokmannin Wegelius toivottaa Dollarstoren kanssa monilta osin yhteisen halloween-tuotetarjonnan erittäin tervetulleeksi.

– Ruotsissa halloween on jo pitkään ollut todella iso juttu, ja yksi Dollarstoren ehdottomista vahvuuksista on erilaiset sesongit ja juhlimiseen liittyvät tuotteet. Hyödyntämällä ruotsalaisten kollegoidemme osaamista olemme voineet rakentaa hyvin kaupaksi käyvän halloween-tuotetarjonnan myös Tokmannille jo tälle vuodelle.

Yhteiset ostot ovat yksi elementti myös Tokmanni-konsernin kustannustehokkuuden parantamisessa, Wegelius muistuttaa.

– Kaava on yksinkertainen. Mitä enemmän tilaamme tuotteita yhdessä, sitä paremmat ostohinnat ja muut hankintaehdot voimme neuvotella. Tämä ei automaattisesti tarkoita vain samankaltaisia tai täysin samoja tuotteita, vaan myös esimerkiksi hankintoja samoilta tehtailta tai tavarantoimittajilta.

Tokmanni-konsernilla on tätä nykyä jo yli 370 myymälää eri puolilla Suomea, Ruotsia ja Tanskaa sekä kaksi verkkokauppaa Suomessa.

– Myymäläverkostomme laajuus tarjoaa runsaasti mielenkiintoisia mahdollisuuksia sellaisille nykyisille ja mahdollisille uusille tavarantoimittajillemme, jotka ymmärtävät suurten volyymien ja halpojen hintojen roolin Pohjoismaisilla markkinoillamme, Wegelius muistuttaa.

Tokmanni on tuonut myyntiin suomalaisittain poikkeuksellisen monipuolisen ja huomiota herättävän halloween-tuotetarjonnan.



Vastaa