MTV on kasvattanut katseluaan sekä suoratoistopalveluissa että tv-kanavilla vuonna 2023 ainoana suomalaisena tv-toimijana. MTV:n osuus suomalaisten tv:n katselusta on korkein sitten vuoden 2015. Uutis- ja ajankohtaisohjelmat ja viihde ovat MTV:n katsotuimmat ohjelmagenret.
Suomalaiset ovat käyttäneet tammi-heinäkuussa MTV:n sisältöjen parissa noin kolme varttia päivässä, viisi tuntia viikossa, ilmenee Finnpanelin TotalTV-mittauksesta. Luvut ovat TotalTV-mittaushistorian korkeimmat. Mittaus sisältää katselun yhteismitallisesti eri päätelaitteilta (tv, pc, puhelimet ja tabletit), oli sitten kyseessä tv-kanavien tai suoratoistopalvelujen katselu. Kolme neljästä suomalaisesta, eli noin neljä miljoonaa suomalaista katsoo MTV:n sisältöjä viikoittain.
Suoratoistopalvelujen parissa vietetty aika on 2,5-kertaistunut, mutta myös tv-kanavien (MTV3, Sub, Ava) katselu on kasvanut lähes 10 prosentilla. Vain lineaaristen maksukanavien katselu on vähentynyt katselun siirtyessä C More -suoratoistopalveluun.
MTV onkin ainoana toimijana pystynyt kasvattamaan sekä tv-kanavien että suoratoistopalvelujen parissa käytettyä aikaa. Tv:n katselu kaikkiaan Suomessa on vastaavalla jaksolla vähentynyt lähes kahdeksan prosenttia, suoratoistopalvelujen katselu puolestaan kasvaa kaikilla toimijoilla. MTV:n osuus lineaarisesta tv:n katselusta on noussut 27,2 %:iin – korkeimmaksi sitten vuoden 2015. Yleisradio on pitänyt osuutensa 44 %:n tuntumassa. MTV on ottanut osuutta etenkin Sanomilta. (*)
MTV Katsomon ja C Moren suoratoistopalvelujen käyttö on kasvanut alkuvuonna niin tavoittavuuden kuin käytetyn ajankin osalta. Palvelut tavoittavat nyt neljänneksen enemmän yleisöä kuin edellisvuonna ja niiden parissa käytetään 30 % enemmän aikaa.
MTV:llä uutis- ja ajankohtaisohjelmisto on noussut viihteen ohi katsotuimmaksi ohjelmagenreksi. Uutisohjelmistoon on viime vuosina myös panostettu enemmän ohjelma-aikaa. Viihdesisällönkin parissa käytetään aiempaa enemmän aikaa ja katsotuimmat viihdeohjelmat ovat MTV:n ohjelmia mm. Putous, Tanssii Tähtien Kanssa ja Masked Singer Suomi. (*)
”MTV:n ohjelmisto on kiinnostanut suomalaisia vahvasti tänäkin vuonna. Näin elokuun alussa on hyvä suunnata katse syksyyn ja MTV:n erittäin monipuoliseen ohjelmatarjontaan. Syksyllä jatkavat tutut katsojien suosikit kuten Salatut elämät, Maajussille morsian, Tanssii tähtien kanssa ja Masked Singer Suomi. Tuomme tietysti ohjelmistoomme myös uusia tulokkaita, mm. perjantai-iltojen viihteen Tietäjät tietää, mielenkiintoisia henkilödokumentteja ja merkittävän kotimaisen Estonia-draamasarjan”, sanoo Iina Eloranta, VP, Channels & Digital Consumption MTV:ltä.
Lähde: Finnpanel TotalTV-mittaus (minuutit, tavoittavuus ja keskikatsojamäärät) ja kappaleet (*) TV-mittaritutkimus.
5 kommenttia artikkeliin ”Suomalaiset katsovat MTV:n sisältöjä aiempaa enemmän – neljä miljoonaa suomalaista katsoo MTV:n sisältöjä viikoittain”