Crunchyroll, joka tunnetaan markkinoiden johtavana anime-videoiden suoratoistopalveluna, on ottanut askeleen kohti uutta aluetta perustamalla ”Game Vault” -nimisen pelivalikoiman Android-alustalle, iOS-versio saapuu ”pian”. Tämä siirto noudattaa Netflixin pelistrategiaa. Crunchyrollin pelitarjonta on suunnattu lisäarvona tilaajille, ilman sisäisiä ostoksia tai mainoksia. Pelit ovat saatavilla Mega Fan (9,99 $/kk) ja Ultimate Fan (14,99 $/kk) tilaustasoilla, ja ne painottuvat anime-teemoihin tai niistä inspiroituneisiin sisältöihin. Palvelu sisältää jopa ainutlaatuisia mobiilijulkaisuja.
Strategiset suuntaviivat ja transmedia-ilmiö
Toistaiseksi saatavilla olevien pelien määrä on rajattu, mutta Crunchyroll testaa markkinoita ja suunnittelee laajentavansa pelivalikoimaansa ajan myötä. Jos strategia osoittautuu menestyksekkääksi, Crunchyroll voi hyödyntää transmedia-ilmiötä lisätäkseen fanihuumaa tietyille IP-oikeuksille julkaisemalla IP-pohjaisia pelejä anime-julkaisujen välillä. Crunchyrollilla on jo useita anime-sarjojen IP-oikeuksien lisenssisopimuksia, jotka teoriassa mahdollistavat niiden hyödyntämisen myös peleissä. Sony, Crunchyrollin omistaja, työskentelee tiiviisti useiden pelijulkaisijoiden kanssa PlayStation-liiketoimintasegmentissään.
Pelien laatu ja faniodotukset
Crunchyrollin pelien tulee vastata korkeita laatuvaatimuksia ja sopia yhteen IP-oikeuksien kanssa miellyttääkseen faneja. Huonolaatuiset pelit voivat todella vahingoittaa kyseistä IP-oikeutta.
Netflixin pelistrategian kompastuskivet
Netflix on kohdannut haasteita pelistrategiassaan, sillä sen 247 miljoonasta tilaajasta alle 1 % pelaa sen tarjoamia pelejä. Apptopian mukaan Netflixin pelit on ladattu maailmanlaajuisesti 70,5 miljoonaa kertaa syyskuuhun 2023 mennessä.
Crunchyrollin pelimarkkinan potentiaali
Vaikka Crunchyrollilla oli 10,7 miljoonaa maksavaa tilaajaa tämän vuoden maaliskuussa (alle 5 % Netflixin määrästä), odotetaan Crunchyrollin eksklusiivisten pelien pelaajamäärän jäävän pienemmäksi. Anime-fanit ovat kuitenkin todennäköisesti pelaajia verrattuna Netflixiin, joka vetoaa laajaan kuluttajakuntaan. Tämän vuoksi pelien lisääminen on Crunchyrollille erityisen sopiva strategia.
Crunchyrollin laajentumissuunnitelmat
Crunchyroll pyrkii laajentamaan toimintaansa uusilla strategioilla, kuten yhteistyöllä Walmartin kanssa Crunchyroll-fanikauppojen perustamiseksi 2 400 Walmart-myymälään. Aikaisemmin Xbox Game Pass Ultimate -tilaajat saivat 75 päivän Crunchyroll-kokeilujakson. Sony saattaa tarjota vastaavaa lisäarvoa PlayStation Plus -monipelitilaukseensa, mutta se ei ehkä halua heikentää sitoutumistaan konsolialustallaan, koska sitoutuminen voi muuttua tuloiksi.
Yhteenveto
Crunchyroll on ottamassa askeleita uuteen suuntaan yhdistämällä anime-maailman ja peliteollisuuden. Tämä kehitys ei ainoastaan rikasta Crunchyrollin tarjontaa, vaan luo myös uusia mahdollisuuksia sekä yritykselle että sen käyttäjille. Crunchyrollin kyky navigoida tässä muuttuvassa maisemassa tulee olemaan avainasemassa sen tulevaisuuden menestyksessä pelialalla.