Ensin osittain kritiikkiä, mutta nyt suurta suosiota saanut Barbie-elokuva – 17 päivän aikana katsotuimmaksi

Kirjoittajan kuva

By Liisanna

Barbie-elokuva sai ensi-iltansa 21. heinäkuuta, eikä suosio osoita vieläkään hiipumisen merkkejä – keräsi vain 17 päivän aikana enemmän katsojia kuin vuosikymmenen katsotuin elokuva samassa ajassa. Päätähdet elokuvassa ovat Margot Robbie ja Ryan Gosling.

Suomessa Barbie-elokuva saavuttaa tämän päivän aikana 400 000 katsojan rajapyykin – yli sadan tuhannen erolla vuoden katsotuin elokuva. Elokuva sai ensi-iltansa 21. heinäkuuta eli sitä on esitetty vain kolmena viikonloppuna, 400 000 katsojan raja on kiinni enää vain parista tuhannesta katsojasta.

Katsojaluvut ja suosio ihmetyttää

Samaan aikaan ensi-iltansa saanut Oppenheimerilla-elokuva on myös nousussa – tähän mennessä jo 225 000 katsojaa, eilen maanantaina sen näki viisi tuhatta ihmistä. Esimerkiksi Suomen elokuvasäätiö on tehnyt vertailuja Barbien ja Oppenheimerin menestyksestä, miettien ja verraten niitä viime vuosien menestyselokuvia.

Erityisesti Barbie on erottunut aiemmista hittielokuvista siten, että se saa katsojat tulemaan tasaisesti päivästä riippuen näytökseen – tahti ei ole hyytynyt. Filmikamarin toimistusjohtaja Tero Koistinen löytää elokuvien pitkäkestoiselle suosiolle hyvän syyn – näyttävät someilmiöt sekä ihmisten innostuminen aiheesta ja esim. näyttelijöistä.

– Eilen maanantaina, samalla viikolla, kun koulut alkavat, Barbie keräsi yli 11 000 katsojaa. Onhan se poikkeuksellista. Ajattelin, että luvut jo vähän pienenisivät, Filmikamarin toimitusjohtaja Tero Koistinen kertoi ajatuksiaan.

Katso Barbie-elokuvan traileri tästä!

Etukäteen paljon hehkutettu ilmiöksi noussut elokuva – naurattaa ja itkettää

Barbieta markkinoitiin paljon kevään ja kesän aikana, todella näyttävästi. Elokuva kuitenkin myös yllättää inhimillisyydellään – se on kaikkialla. Jokaisen tytön ja miksei pojankin, pinkki unelma-maailma suistuu kaaokseen, sen herätessä eloon Margot Robbien (Barbie) ja Ryan Goslingin (Ken) astuessa tunnettujen päähenkilöiden saappaisiin. Läpikaupallinen mutta koskettava elokuva, joka on parhaillaan pohtiessaan ihmisyyden rajoja – Barbiemaata ja todellisuutta peilataan toisiinsa jatkuvasti.

Innostus Barbie-elokuvaa kohtaan on noussut valtavasti – Greta Gerwigin ohjaama elokuva on kevään ja kesän aikana näyttänyt todellisen suosionsa.

Elokuvateatteri Rivieran ohjelmapäällikkö Hanna Hynynen on sitä mieltä, että Barbiesta on muodostunut tapaus, jonka ihmiset haluavat kokea yhdessä. Liput ovat myyneet huomattavasti nopeammin kuin muihin elokuviin, joita kuvaillaan Barbien rinnalla keskiverto-elokuviksi. Barbie oli jo ennakkonäytös-päivänä yksi elokuvateatteri Rivieran vuoden katsotuimmista elokuvista – mikä antaa käsityksen kirjaimellisesti siitä, kuinka suosittu elokuva tämä oikeasti on ja mikä ilmiö siitä on jo tullut alkuvaiheessa.

– Ei ole mitään vastaavaa tullut useaan vuoteen vastaan, että ihmiset olisivat näin innoissaan tai olisi näin paljon puhetta jostain elokuvasta ennen kuin kukaan on päässyt edes näkemään sitä, Hynynen kertoo.



Vastaa